Koolis on valmimas raadiokuuldemäng

Viis Valga- ja Võrumaa kooli on liitunud koostööprojektiks, mille käigus parendatakse kolme valdkonna — käsitöö ja tehnoloogia, loodusteaduste ja meedia — õpikeskkonda. Iga valdkonna arenduseks on loodud koolides õpikojad. Koostöö toimub nii läbi kodade juhtide kui ka otse erinevate aineõpetajate vahel.

Meediakodade üheks eesmärgiks on koolides toimivate õpilasraadiote loomine või nende tegevuse arendamine eesmärgiga suurendada õpilaste huvi nii meedia kui kõigi sellega seonduvate teadmiste-oskuste arendamiseks. Kodade juhtidel on mõttetalgute käigus tekkinud mitmeid ideid. Lüllemäe Põhikoolis ongi käimas üks plaanitud projektidest, raadiokuuldemängu tegemine.

Nii kogunes möödunud reedel, 12. veebruaril kooli ajutiselt raadiostuudioks muudetud arvutiklassi tosinajagu Lüllemäe kooli näite- ja meediaringi õpilasi, et juhendajate Liina Saksingu ja Ave Kadaka ning Tsirguliina IT-juhi ja kogenud raadiomehe Valdo Kõrge näpunäidete kohaselt mängida sisse avastseenid Astrid Lindgreni “Röövlitütar Ronjast”.

Enne salvestuse algust oli elevus sees nii näitlejatel kui näiteringi juhendajal õpetaja Liinal. Arutelu selle kohta, kuidas täpselt mida öelda või mismoodi see marduste kriiskamine kostma peaks, käis viimase hetkeni. Foto: Erik Rapur

Dramatiseeringu kirjutas Lüllemäe emakeeleõpetaja Liina Saksing, kes valis “Röövlitütar Ronja” mitmel eri põhjusel. Tegemist on armastatud ja tunnustatud lasteraamatuga, mis annab õpilastele aimu sellest, milline üks väga hea looga raamat olla võiks. Tekst on hästi dramatiseeritav ja peaosatäitjate hulk valitud episoodis näiteringi õpilaste jaoks sobilik. “Röövlitütar Ronja” on ka üks 5. klassi kohustusliku lugemisvara hulka kuuluvatest raamatutest ning selle sissejuhatuse kuuldemänguks tegemine julgustab loodetavasti õpilasi seda lugema.

Puldi tagant vaadates nägi salvestusruum väga ehe välja. Kolu-Per, Loviis ja Mattis tõusid kirjatähtedest üles ja said endale hääled. Läbi MS Teamsi olid külas mitmed õpetajad teistest koolidest. Foto: Ave Kadakas

Röövlite lärmi oli alguses keeruline teha:”Kuidas me oleme lärmakad käsu peale?” Veidi harjutades said poisid nii hea hoo sisse, et juhendajad nägid tõsist vaeva naeru tagasi hoidmisega. Puuklotsid aitasid imiteerida puidust lauanõude helisid. Foto: Ave Kadakas

Enam kui kahte meeleolukat, uusi kogemusi ja teadmisi täis tundi jälgisid videosilla vahel ka teiste partnerkoolide õpetajad, sest projekti suuremaks eesmärgiks on õpetada kõigi viie kooli meediakodadega seotud õpetajad ja õpilased ise kuuldemängu tegema.  Vaheajanädalal jätkub Lüllemäel töö järgmiste etappidega: heliefektide otsimine ja salvestusele lisamine, klippide lõikamine ja tervikuks seadmine. Märtsikuuks peaks paari minuti pikkune lõik lastekirjanduse klassikat raadioeetri jaoks valmis saama. Kuuldemängu edasine saatus ei ole veel otsustatud, kuid on võimalik, et seda saab kuulma ka laiem kuulajaskond.

Helitehnikust ja raadiomehest Valdo Kõrge oskas anda häid tehnilisi soovitusi läbi kogu salvestuse. “Ära midagi lauale pane, see jookseb eetrisse jubeda kolksuna.” Foto: Ave Kadakas

Projekti viimase etapina valmib kuuldemängu tegemise tehnilisest protsessist veebikoolitus. Viie kooli projektis osalevad Antsla Gümnaasium, Lüllemäe Põhikool, Tsirguliina Kool, Osula Põhikool ja Kuldre Kool.

Põnevat tegemist kajastas ka Lõuna-Eesti Postimees.

Ave Kadakas

Lüllemäe Põhikool